19 iulie 2017

pe interzis

La o zi după faza cu Jumbo, mă aflam în Caransebeș într-un taxi. Nimerisem la un moșulet tare simpatic care s-a chinuit să-mi explice (mai bine de jumătate din drum) cum a avut loc "Marea Unire" dintre Fulger Taxi și Nina Taxi, că a intrat pe interzis. Bineînțeles că nici el nu și-a dat seama, da' nici eu, mai ales că eram obosită și moartă de plictiseală. La jumătatea străzii, o mașină "intră pe contrasens", ne taie drumul și se oprește direct în fața noastră. Moșulețul meu pune brusc o frână de am crezut că-i trec cu dinții prin scaun, așa că a urmat un scârțâit de roți și un posibil accident evitat în ultima clipă.
La volan era, bineînțeles, un tânăr. El nervos, moșulețul speriat, eu șocată. Dar nu apuc să mă minunez bine de inconștiența celui dintâi, că imediat își dă jos geamul și începe să urle ca un apucat la bietul meu taximetrist preavinovat. 
-Alt isteric, m-am gândit. Unde truda îi găsesc și îi adun pe toți tocmai eu?...

-Unde te bagi? Undeee? Tu nu ai văzut că e interzis?! Tu nu vezi pe unde circuli? Întoarce imediat!
Și urla până îi ieșeau ochii din orbită și îi săreau venele din gât. Între timp, București style, se adunase o ditamai coada de mașini în spatele lui, cu tot cu șoferi nervoși, claxoane, trimiteri către rude ș.a.m.d. Dar domnului necunocut nici că-i păsa. Își vedea mai departe de țipete și jigniri. Al meu taximetrist se pierduse de mult timp în explicații, iar acum încerca să se scuze naiv:
-Nu am văzut, vă promit... Mă iertați, vă rog frumos!
Celălalt și mai isteric:
-Nu mă interesează! Nu mă in-te-re-sea-ză! Nu mie trebuie să-mi ceri iertare! Că nu mă interesează!
-Domnule, mă duc puțin în față și întorc mașina... Acum mă duc...
Atât i-o trebuit să audă, că istericul din stânga mea și mai tare a început să răcnească:
-Ce faci?! Unde?! Acum întoarce! Unde să te duci? Mai în față e șeful de circulație! Întoarce acum!

Detectând tonul total nepotrivit și sunetele înalte care poluau fonic întreaga stradă, urechea mea stângă mi-a amintit deodată ce înseamnă respectul pentru un om mai în vârstă, așa că m-am târât ca o râmă din spatele scaunului din dreapta până în spatele scaunului șoferului, am deschis geamul și cu un ton categoric am început și eu:
-Dom'le, dar se poate să urlați în halul ăsta la un om cu părul alb în cap?! Vă poate fi tată! Ok, am înțeles că am intrat pe interzis. Nu e nimeni nici chior, nici surd. Ați semnalat greșeala, vă apreciem gestul. Întoarcem imediat. Dar nu mai țipați așa la o persoană mult mai în vârstă decât dumneavoastră. Nu vă e rușine? Răcniți la el până nu mai aveți voce? Unde vă este respectul pentru cei bătrâni? Rușine, rușine să vă fie!
Ăsta se oprește șocat din țipat.
-Bun, mi-am zis repede în gând. Am autoritate în fața istericului, deci putem să plecăm liniștiți acasă.

Mă uit la el, mă decapitează din priviri, dar nici eu nu mă las mai prejos, mai ales că o sprânceană îmi urcase deja până la cer și mă pregăteam serios de a doua tură de muștruluială. Nu-mi place să dau lecții de educație în public, dar țipatul la bătrâni nu l-am tolerat niciodată și nu aveam de gând să încep acum. El însă a apucat să apese nervos pedala de accelerație și dus a fost, lăsând numai fum în urma scârțâitului de roți. Mă așez cât mai confortabil în același loc și-mi întreb satisfăcută moșulețul, ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat:
-Mergem?
Dar ce să văd? Moșuletul meu e și mai speriat și tremură și mai tare:
-Doamnăăă, ăla era șeful de la circulație. Ați țipat la șeful de la circulație..
Îi răspund foarte calmă și total indiferentă:
-Da' de unde! A zis că în față e șeful de circulație, de asta a tot țipat să ne întoarcem imediat cu mașina.
Dar taximetristul nu renuntă la idee și începe și mai tare să se vaite:
-Nu, doamnă, credeți-mă din suflet. A zis că "eu sunt șeful de la circulație, întoarce acum", dar probabil dumneavoastră nu ați înțeles bine că erați în partea cealaltă și aveați geamul închis. Abia dup-aia l-ați deschis ca să îl puneți la punct...

Na, am ce pot să mai spun? :)) M-am simțit exact ca la examenul de conducere, când pe o stradă întreagă m-am contrazis la sânge cu polițistul din dreapta mea:
-Ați luat virajul la stânga prea strâns și ați intrat pe contrasens.
-Nu aveam cum să-l iau prea strâns, pentru că pe contrasesc așteptau mașinile la semafor și dacă intram pe banda lor de circulație, cum ați spus mai devreme, făceam accident :))

Niciun comentariu: